Sunday, April 27, 2008

Nieuw-Zeeland: Week 2 (Onderweg)

In Nieuw-Zeeland kom je natuurlijk niet in 1 dag van de ene plaats naar de andere. Ook in week 2 hebben we weer op een paar mooie DOC (Department of Conservation) campings gestaan. Er zijn 3 'soorten': Basic campings, waar je alleen maar een 'long drop' hebt als wc. Als deze dingen dus vol zijn, zit je er niet graag meer op.... Geef mij dan maar de vrije natuur. Verder gooi je alle afval netjes weg (in je eigen afvalzak, of de aanwezige bak(ken) op de camp-site). Naast de Basic campsites heb je ook nog de Standard Campsites, waar je wel normale doorspoel - wc's hebt (pfoe, toch wel prettiger) en vaak ook drinkwater. Dan heb je nog de Serviced Campsites, die eigenlijk gewoon het equivalent van 'normale' campings zijn, dus ook warme douches hebben (gratis), een wasmachine (ik geloof ook gratis), magnetron, (soms) koelkast + diepvries, oven, kokend water, gasstellen en overdekte eetplaatsen.

Huh? Op een camping?

Precies, dat had ik ook nog nooit meegemaakt. Maar wel prettig na een week lang in de natuur te hebben rondgebanjerd zonder enig vorm van douche :). Nu moet ik er wel bij zeggen dat dat viezer klinkt dan het was, maar in Nieuw-Zeeland voel je je gewoon net zo vies na een week douchen als in Den Haag na 2 dagen. Dus...

De sanitaire gelegenheden worden in Nieuw-Zeeland trouwens overal erg schoon gehouden, zelfs in the middle of nowhere. Belangrijker nog: ze zijn ook echt gewoon OVERAL te vinden! In elk mini-dorpje, hoe klein ook (1 straat, 5 huizen) heb je wel een openbaar toilet. Schoon, en soms erg fancy. Een voorbeeld:

Eindelijk, een toilet!! Wat moest ik weer nodig na 2 uur in de auto gezeten te hebben. Snel loop ik naar de deur, druk op knopje om de wc te openen, loop de WC in en druk op een knopje om de deur weer dicht te doen. Plots begint er een stem in mijn oor te schallen (de exacte tekst weet ik niet meer): Welcome! This toilet.... blabla.... After 10 minutes the door will automatically open. *Een muziekje begint te spelen*. Eh, oke.
Na het plassen, handen wassen. Terwijl het muziekje nog steeds speelt, bestudeer ik het wasgedeelte. Even de gebruiksaanwijzing lezen.

"The toilet will flush automatically when washing your hands, or when you leave the toilet".

Nou nou, ze moeten het hier wel hebben van de automatische dingen. Eerst links: Hop, zeep. Dan de middelste: Hop, water. En de rechter uiteraard, de droger.

En na nog een keer op het knopje voor het opendoen van de deur te hebben gedrukt, sta ik weer buiten. Wat een ervaring!

Anyway, ik zou weer even wat foto's plaatsen. Eerst een paar van de plekken waar we hebben overnacht in week 2, na in Christchurch te zijn geweest (plus uitzicht):
Mt. Nimrod

Lake Hawea
Een van hekken waar we door moesten om op de camping bij Mt. Nimrod te komen.

Ik voor het eerst in het busje rijdend! (Alleen op de campinggrond, maar toch...)









Mooi uitzicht onderweg (en terug) naar de camping. Moest ik even bij op de foto hoor.

En de duizenden schapen overal. Ze schijnen er 40 miljoen van te hebben... Een land met maar 4 miljoen inwoners. Een snel rekensommetje leert me dat dat tien pp is :-). Zoveel varkens hebben we in Nederland niet eens. Maarja, hier hebben we natuurlijk ook niet zo veel ruimte.
Mooi, mooi!








Dan nog wat sporadische foto's onderweg. Veel roofvogels! Op een gegeven moment konden we er 5 in 1 oogopslag zien (uiteraard hadden we net onze camera's teruggestopt in onze hoesjes)

Wauw!! Dit is ECHT :-D

De zee!! (Op weg naar Kaikoura)

Een one-lane-bridge. Midden op snelweg numero uno (of was het dos?) van Nieuw-Zeeland...









Het beroemde Lake Tekapo, met het uberblauwe water...

Maar die kregen we pas te zien toen de zon begon te schijnen

Samen op de foto op de camping bij Mt. Nimrod

No comments: