Saturday, May 27, 2006

The Da Vinci Code

Waarschuwing: Degenen die de film Da Vinci Code nog niet hebben gezien, wordt aangeraden dit stuk over te slaan, aangezien het feiten over de film kan bevatten, waar zij nog geen weet van hebben en nog geen weet van willen hebben.



"De Da Vinci Code: een meesterwerk. De verfilming helaas niet" (Jonas)

Dit stuk zal een soort van mijn eigen recensie zijn op de Da Vinci Code. Zoals bovenstaand citaat al aangeeft vind ik de film een stuk slechter dan het boek. Grote stukken van het boek zijn weggelaten (oke, je kan natuurlijk niet ALLES er in stoppen, daar ben ik het mee eens) en delen die ik belangrijk vind in het boek zijn veranderd. Ik heb het hier over het plot van de film => waar de speurtocht naar toe leidt. Dit einde, het idee erachter, is COMPLEET veranderd. Dat vind ik nou jammer. Juist dit gedeelte hadden ze naar waarheid moeten verfilmen, dan had ik het al een stuk beter kunnen verdragen. Ook het begin van de film werd in een noodtempo verfilmd, met zeer plotselinge overgangen en hele snelle beelden die zeer verwarrend op mij overkwamen en waardoor ik mij niet goed op de film kon concentreren.
Ook het moment dat Robert Langdon wordt opgehaald door de Franse politie is veranderd. In plaats van op zijn hotelkamer te zitten, wordt hij aangesproken tijdens een handtekeningsessie, en temidden van een grote groep fans begint de politie over het lijk dat ze gevonden hebben. Ik bedoel, het lijkt me toch niet dat in het echt de politie ooit zo openbaar iemand aanspreekt en dan ook gelijk de reden geeft.
Natuurlijk zitten er ook wat gave stukken in de film. Als het verhaal niet goed is, moeten de effecten het natuurlijk wel zijn. Sophie Neveu die in een Smart achteruit sjeest bijvoorbeeld, of de uitleg die Leigh Teabing geeft in zijn kasteel aan Sophie met behulp van een schilderij van Leonardo DaVinci die hij kan husselen naar believen, of het een puzzel is.

Mijn conclusie: Een boek met zo'n gedachtegang en gepuzzel als in de boeken van Dan Brown zouden niet verfilmd moeten worden, tenzij de regisseur zo goed is dat hij precies de juiste stukken eruit weet te pikken die belangrijk zijn en NIET DE PLOT VAN HET VERHAAL VERANDERD. Verdorie

No comments: