Saturday, January 12, 2008

Uit

Zo zit je thuis, en zo zit je in een Ierse pub omringd door Polen en Oostenrijkers, vrienden van degeen met wie je afgesproken had. De een spreekt Engels, de andere Duits (en Engels) en de derde blijkt gewoon Nederlands te kunnen. Wat vervolgens als resultaat heeft dat je niet meer weet welke taal je tegen wie moet spreken en Nederlands begint te praten tegen iemand die dat niet spreekt en Engels tegen degene die zegt beter Nederlands te kunnen. Dat laatste vind ik trouwens wel bijzonder, aangezien Engels over het algemeen meer aanwezig is en toch de 'algemene voertaal' is als je je in een internationaal gezelschap bevind.

Gelukkig kan ik me met alle drie de talen goed redden, en op wat vreemde blikken na, omdat ik weer eens in het Engels tegen de verkeerde persoon begin, komen er toch hele gezellige gesprekken zo op tafel. Natuurlijk zijn het grotendeels een beetje 'ik ken jou nog niet, dus vraag maar eens waar je vandaan komt en wat je in Nederland doet' gesprekken, maar die ongemakkelijkheid verdwijnt snel, en al gauw gaat het over Amerika, schaatsen, de belachelijk hoge temperatuur die er momenteel in Nederland is en allerlei andere zaken.

Het is weer de eerste keer dat ik echt uit ben, sinds ik terug ben uit Griekenland. Het was de bedoeling dat ik pas weer uit zou gaan als het rookverbod in Nederland is ingegaan, maar dat streven blijk ik toch niet te halen. Gesocialized moet er worden, en dat brengt helaas vaak rokerige kroegen met zich mee. Afgelopen dinsdag was het ook al raak: een nieuwjaarsborrel met het orkest. Erg gezellig, maar als ik vervolgens naar huis ga, merk ik toch hoe veel invloed die (op het eerste gezicht weinige) rook weer heeft. Moeilijker ademhalen, veel en moeizaam hoesten en een stem die het gedeeltelijk laat afweten. Mijn plan was dan ook om alleen wat te gaan drinken en om een uurtje of 12 weer naar huis te gaan.

Het werd echter een stuk gezelliger dan ik had gedacht. Ook ben ik er achter gekomen dat ik mijn voornemens minder goed kan houden dan ik dacht. Om een uur of half 1 werden de lichten aangedaan in de pub waar we zaten, dus besloten we te verkassen naar De Paap. Had ik wel eens van gehoord, maar nog nooit geweest. Hier zijn we gebleven tot een uur of 3, dansend en kletsen: gewoon gezellig dus. Omstreeks dat uur werd de muziek toch echt niet om te harden (het was zowiezo al niet echt geweldig, maar je blijft hopen) en zijn we allemaal naar huis gegaan. Ik op mijn fietsje richting mijn huis, de rest met de taxi richting Scheveningen.

Om daar, na de rook uit mijn haren en kleren te hebben gewassen heerlijk te gaan slapen.

Zulke dingen zou ik graag vaker willen doen. Maar wel pas na 1 juli.

No comments: