Thursday, October 15, 2009

Wir sind verhext

De laatste tijd zit ik veel met mijn gedachten bij Tamara. Het wachten duurt inmiddels al 15 weken en het einde lijkt nog niet echt in zicht. Hierdoor kan ik mij ook slecht concentreren op mijn schoolwerk, ben ik heel erg moe, slaap ik slecht (en word dus nog meer moe). Hierdoor wordt mijn weerstand lager, ben ik dus nu al een paar weken heel erg hard aan het proberen niet verkouden te worden (aangezien dat afgelopen jaar steeds tot ziekenhuisopnames leidde), etc. etc.
Mijn blog houd ik dan ook niet erg actief bij. Tamara schrijft op haar eigen blog hoe het met haar gaat en zolang er geen nieuws van mijn kant is, gaat het hier (lichamelijk gezien dan) goed.

Inmiddels vliegt de tijd voorbij. Zo word ik aankomende donderdag al weer 23 jaar, hebben Ricardo en ik afgelopen september ons 6-maandelijks samenzijn gevierd (jej) met o.a. onbeperkte gamba's en spareribs (jej again) en heb ik al weer 6 weken Duits achter de rug.

Af en toe komt er tussen alle gedachten eens iets heel anders opzetten. Zo ook vandaag tijdens het avondeten. Tijdens het insuline-spuiten vroeg ik me opeens af: Hoe lang geleden is Diabetes eigenlijk ontdekt? Wanneer is het voor het eerst behandeld? Enzovoorts.

Zo ben ik erachter gekomen dat de term 'diabetes mellitus' al ruim 1200 jaar geleden bedacht is, wat het betekent (honingzoete doorstroming), was de insuline tot 1983 van runderen en varkens afkomstig (Mijn vader: "Dan kan je niet eens normaal vegetarier zijn") en werd in de jaren '90 erkend dat 'patiënten wat betreft hun eigen behandeling een gelijkwaardige partner zijn voor artsen'.
Wat mij betreft geldt dat laatste ook voor CF-ers ;).

Tegen de tijd dat ik met het korte, maar krachtige, geschiedenisoverzicht van diabetes klaar was, was ik nieuwsgierig geworden naar die van Cystic Fibrosis. Het feit dat het CF-gen pas in '88/'89 ontdekt is was mij wel bekend, maar over het volgende had ik nog nooit iets gehoord. Tot nu:

Interessant is dat reeds omstreeks 1700 in Duitse en Zwitserse handboeken werd gewaarschuwd: "Wehe dem Kind, das beim Kuß auf die Stirn salzig schmekt, er ist verhext und muss bald sterben".*

Nou, liever niet...

*Door Wikipedia vertaald als "Wee het kind dat bij kussen van het voorhoofd zoutig smaakt, want het is gedoemd en zal snel sterven". Na 6 weken Duits staat er volgens mij letterlijk dit: "Wee het kind dat bij de kus op het voorhoofd zoutig smaakt, het is behekst en moet snel sterven". Dus...

Rectificatie: volgens Elly bestaat de langwerkende insuline toch echt al langer dan 2003 en ook op andere sites vind ik verschillende jaartallen. Vandaar dat ik het feitje 'is de langwerkende insuline pas in 2003 uitgevonden' er maar uit heb gehaald ;).

9 comments:

Mars said...

Neeeee Neee Judith, je zou het niet meer doen; ik wordT!!! Hahah. Vervelend ben ik he!
Eten jullie tegenwoordig alleen nog maar onbeperkt..?;) Wel ideaal met mannen als de onze (en onszelf naturlijk). Kon het tippen aan de sushi?
En verder denk ik natuurlijk veel aan je, met betrekking tot Tamara, you know..!
Liefs Mars

Tamara M. said...

Ik heb het altijd al geweten: Wir sind verhext!!

Leuk stukje hoor:)

xxx Tamara

Elly said...

Hoi Judith,
Toen ik dertien was in 1971 kreeg ik al 1 x per 24 uur 'langwerkende insuline'. Inderdaad van varkens of runderen. En met een metalen spuit. Dat noemde mijn arts toen langwerkend maar nu heet dat geloof ik middel-langwerkend.
Die echte langwerkende, nieuwe insuline van 2003 is denk ik Lantus.
maar er viel dus toen ik jong was - bij 1 x per 24 uur spuiten - dus ook niets bij te regelen met bijspuiten. Bloedsuikers meten kon pas in ...? Ik weet het niet meer, maar volgens mij was ik afgestudeerd (eind jaren tachtig?). Het was een ware revolutie dat ik op een gegeven moment stripjes kreeg waarvan je de kleur moest vergelijken met een kleurenschaal op het doosje: haha. Dus laag, midden of hoog.

En....als we toch verhext zijn, tovert iemand dan even nieuwe longen voor je zusje.....

Yehudith said...
This comment has been removed by the author.
Yehudith said...

@ Mars: oops *ashamed*. Heb het gelijk rechtgezet ;) (2 keer! :|)
En nee, het was absoluut niet te tippen aan de sushi, althans mijn gamba's niet. Daar gaan we dus nooit meer heen, haha ;).

@ Elly: Dat vind ik een heel goed plan. Helaas zijn we behekst, dus moeten we eerst degene vinden die dat heeft gedaan ;)

Anonymous said...

en om nu toch maar even met Mars mee te praten 'houdt ik..' er ook niet van :) maar met je Duits gaat het vast fantastisch, moet goed komen 'verhext oder nicht'

Volgens mij is overigens CF rond of in 1938 als 'totaal' ziektebeeld benoemd...weet iemand of dit klopt?

gr. Ineke

Yehudith said...

...

Tamara M. said...

Hmmm Elly, je wordt al echt oud he :O Dat merk je aan dat soort dingen als bloedsuiker meten met kleurtjes enzo.... ;)

Wo ist die Hexe für meine neue Lungen!!!?? :P (Mijn duits zal ongetwijfeld slecht zijn, maar ach)

xxx

Monique van Etten said...

Hee Judith,

Ook suf van mij... Stuur ik een kaart naar je zus om haar te feliciteren met haar verjaardag vergeet ik jou. En tja, het is niet meer dan logisch dat tweelingzussen samen jarig zijn. Jij ook alsnog van harte dus!!!!

Groetjes Monique